2,16-18. A betlehemi gyermekgyilkosság.
Heródes csak annyit látott a mágusok viselkedéséből, hogy becsapták őt, viszont nem teljesen egyértelmű, hogy miattuk reagált a már ismert módon, hiszen itt inkább az említett viselkedésére kell gondolni, ami a hatalomvágyában csúcsosodott ki s akkor érthetővé válik az a könyörtelenség, melyet véghez vitetett a katonáival. Természetesen nem akarok Heródes pártfogására kelni s azt is tudom, hogy semmit sem változtat az a helyzeten, ha közelebbről meghatározzuk a meggyilkolt gyermekek számát. Megjegyzendő azonban, hogy az említett hely olvasásakor úgy tűnik, mintha nagyszámú gyermek halálát követelte volna az elvetemült király, viszont a Betlehem és a környező falvak csecsemőinek száma alig lehetett több, mint 30.
A 18. versben egy érdekes szerkesztést eszközöl az evangélista, hiszen Jer 31, 15-ből vett át egy sirató éneket. Érdekes a magyarázata, hiszen J.e. 587-ben Rámát jelölték ki a zsidók babiloni fogságba való hurcolásának helyéül s az a hely Benjámin törzs birtokán feküdt. Benjámin anyja pedig Rákel volt, akit éppen a betlehemi úton temettek el s ezért alkalmazta az író a betlehemi anyákra az elhurcoltakat sirató anyák keservét. Ide kapcsolódik az a megvilágítás is, hogy Jézus eljöveteléhez is számos megpróbáltatás társul, mint akár a fogságba üldözött emberek életében.
Megjegyzendő e helyen, hogy a dogmakeresztények előszeretettel használják ki a lehetőséget s elég gyakran megjegyzik azt a régi zsidó felfogást vallva, hogy Isten szüntelen próbákra teszi népét s ezeket, mint olyanokat el kell fogadni az ő kezéből.
Alkalmazás:
1. Isten mindenhatóságát kérdőjelezik meg sokan, mikor felteszik a kérdést, hogy miért nem akadályozta meg Heródest a gyermek gyilkosság véghezvitelében.
2. Miért nem gátolta meg Stalint, vagy Ceausescut, vagy az afrikai államokban folyó gyilkosságokat? Azért, mert túllépnek a hatáskörén?
3. Istenre nem erőltethetjük rá emberi gondolatainkat!
Kedves Netling Zsolt! Aki nemcsak szeretettel, hanem értelemmel is olvassa a Bibliát és esetenként utána néz annak, hogy egybeesnek-e a történelmi igazságok a leírással gyakran kerülnek hasonló helyzetbe. Ez viszont nem szabad változtasson azon az alap véleményen, amiért valóban olvassuk a Szentírást, vagyis hogy ne megbotránkozzunk, hanem kiszélesedjen a hitünk. A tisztán látás, vagy meggyőződés a húsvéti hit örömének elfogadásában is segítségünkre áll ebben az esetben. Ha másként történik, akkor a kételkedők pártját erősítjük. A véleményemtől függetlenül Önnek jogában áll ebben is helyreigazítania engem. Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok Önnek és szeretteinek!
Kedves Pap Gy. László.
Ha nagy Heródes király Krisztus elött 4 ben halt meg akkor hogy rendelhette el a gyermekgyikosságokat?
Józsefnek álmában angyal mondta fogd a gyermeket menekülj mert életére törnek.
Hogyan is van ez?
Köszönöm
Üdv Zsolt